... epochy a staletí jsou ony mžiky na jevišti, kdy vlastní ucho se diví, co vlastní huba povídá... J.Werich

Dovolená v pohádce - Orlické hory

19. září 2014 v 14:33 | Waity |  Výlety s dětmi za ruku, na zádech, v bříšku, v šátku..
Znáte ten pocit, že něco moc potřebujete, ale nevíte o tom, a ono si Vás to najednou samo najde?
Místo letošní dovolené jsem vybrala úplně náhodou, narazila jsem na internetové stránky apartmánů, které mě hned uchvátily. Při prohlížení fotek a čtení referencí jsem se rozhodla, že letos pojedeme sem. Že se všichni opravdu potřebujeme uklidnit a splynout s přírodou.

Moc jsme se těšili, ale ani ve snu jsme si nedokázali představit, jak hezké a zajímavé to tam pro nás čtyři bude.
Výhledy z apartmánu, vzadu všudypřítomné pastviny se spoustou dobytka, hlavně kraviček a koní..
Apartmány Na vršku v Orlických horách slibují Prostor, Přírodu, Pohodu a klid v jednom. K ubytování se nabízí 8 apartmánů, každý z jiného dřeva - bříza, jedle, javor, modřín, buk, borovice, dub a jasan. Jsou postaveny ve tvaru hobitích domečků, tedy uvnitř je vše útulné a kulaté, nenajdete tam snad ani jeden pravý úhel. My jsme se ubytovali v apartmánu bříza. Ze všech koutů uvnitř sálá energie přírody, kromě koše na smetí a cedníku na nudle byste těžko hledali umělou hmotu.
Domečky jsou zvenku i zevnitř obaleny jílem, najdete tu jen samé dřevo, neopracované kulatiny a další přírodní materiály, a hlavně precizní ruční práci. Například umyvadlo v koupelně je ručně vyrobené, rovněž tak kliky na oknech či dveřích jsou ručně ukovány. Postele i matrace jsou vyráběny na míru tak, aby se přesně vešly do kulatého prostoru, stejně tak poličky, botník a kuchyňská linka. Všude vládne přírodní barva dřeva doplněná jasně modrou. Nahoře je umístěno sluneční okno, takže v apartmánu je do večera stále světlo, jako by bylo rožnuto. A ono ne lampa, ale sluníčko! Všechno je to pastva pro oči a majitelé a společníci mají být na co hrdí..
Nejmilejší táta každé ráno podle předpovědi počasí naplánoval náš den. Opravdu bylo co vidět. V okolí se nachází nejrůznější zříceniny, zámky a krásná města, když je horko, v blízkosti je několik aquaparků a koupališť, dále vodácký kemp, indiánský tábor, bowling, squosh a golf, zkrátka všechno co si lze přát.
My jsme si na naši dovolenou vzali kola, takže bylo jasné, že alespoň několikrát vyzkoušíme unikátní cyklostezku nádherným údolím Tiché Orlice, která je upravená i na in-line bruslení, takže je opravdu kvalitní. Vedla kolem řeky a kolejí, takže jsme každou chvíli mávali na vlak, pastvinami a lesy, po cestě spousta hospůdek. I když - náš Nejmilejší táta občas klasickou betonovou cyklostezkou pohrdnul a naplánoval výlet taky do terénu, takže jsme přejížděli hornaté a lesní kopce a kopečky a znovu jsem v sobě objevila nějakou dobu zapomenutou schopnost vyšlápnout téměř cokoli. Když mě v dvoukilometrovém kopci na zříceninu rychlostí blesku míjel zkušený cyklista, skládal mi pochvalu, jak tohle můžu šlapat s dítětem za sebou. Byla jsem pyšná, že na kole ještě něco dokážu, i když jsem už dlouho pořádně netrénovala..
I v okolí hobitích domečků se nachází opravdu všechno, co každý návštěvník potřebuje. Nejmilejší táta ocenil internetové wifi připojení, mapy a plánky okolí a točené pivo, které si točil a čárkoval sám. Děti hlavně prostor ke hraní, přírodní prolézačky, kulatinový domeček, spoustu hraček a jurtu - dětskou herničku na špatné počasí s krbem. Stále se tu nenápadně pohybovali lidé, kteří se o komplex starají a průběžně doplňují dřevo na oheň, sekají trávu či plejí střechy. To je další zajímavost. Střechy jsou totiž porostlé bylinami a bylo mi prozrazeno, že tyto byliny se prodávají do jedné z místních továren na výrobu čajů. A že až se rozrostou, nebude už potřeba pletí. Taky že v každém ročním období mají střechy jinou barvu podle toho, v jakém jsou rostliny právě stadiu. Když kvetou, střechy září žlutě, zcela jinak krásné jsou zase v létě a jinak barevné na podzim. Tohle jsem si musela vyfotit. Pletí střechy nad venkovním posezením..
Věřím tomu, že někomu by se líbila možnost upéct si vlastní chleba, placky nebo pizzu v přírodní peci, kterou si tady nedávno postavili (chobotnice vlevo)..
Mně se líbila možnost udělat si v jurtě, která byla zařízena jako dětská hernička a zároveň místo k odpočinku, sama výbornou kávu, a k ní si naservírovat z ledničky připravený domácí dort. Jen si naložit na talířek, napsat čárku do příslušné kolonky, sednout si do jednoho ze všudypřítomných sedacích vaků, vychutnat si kávu s dortíkem, a pozorovat děti, jak si hrají s dřevěnými kostkami a chodí si ke mně smlsnout taky.
Panuje tu neuvěřitelná pohoda, všichni si navzájem věří, nikdo nezamyká apartmány ani když odjíždí na výlet, ale ta možnost tu samozřejmě je. Nikdo Vás nekontroluje, jestli jste si udělali čárku za pivo nebo vrátili sklo a nádobí, jen Vám na konci pobytu spočítají konečnou sumu podle čárek, a rozhodně na tom moc nevydělají, protože za pivo i kávu chtějí jen 20,-korun. Za kus dortu upečeného každý druhý den místní paní kuchařkou z domácích surovin něco kolem 30,-korun.
Objednali jsme si ubytování se snídaní a nelitovali jsme. Lepší snídaně jsem opravdu nečekala. Na dvou tácech nám každé ráno až do apartmánu ženy přinesly všechno, co jsme potřebovali. V keramickém kastrolku vždy připraveno něco teplého, což byly vajíčka, ohřívané párky nebo omeleta, to ocenil náš Nejmilejší táta. Na obložených talířích tři druhy tvrdých sýrů, tři druhy šunky, tři druhy pečiva, zelenina, ovoce, vždy litr pravého výborného jablečného moštu, litr džusu, pytlíčky s čajem, smetánky, cukříky a káva v dózičce, medíky a marmeládky, máslo, měkký sýr a jogurty. Nechybělo nám nic, na mě zbylo jen uvařit dětem jejich oblíbenou kašičku, otevřít mošt a mohlo se usednout k dřevěnému stolu. Teď mi to velmi chybí :-)
Byla jsem zvědavá, a tak jsem se trochu ptala. Do komplexu těchto srubů jsme bohužel neměli přístup. Konají se tu různé kurzy a semináře, většinou víkendové a dozvěděla jsem se, že se jedná o stavbu roku 2012.
Tohle vše byl nápad pana majitele, který měl několik firem a náhle onemocněl. Naštěstí se vyléčil a měl nutkání prodat všechny svoje prosperující firmy a udělat něco pro lidi. Tohle je výsledek. Měla jsem možnost se s tímto pánem jednou pozdravit a říct mu, jak se mi tu líbí. Tak neuvěřitelně skromnou odpověď jsem od něj nečekala. Když se na mě podíval a vyjádřil svoje díky, bylo mi moc hezky a byla jsem ráda, že jsem ho oslovila. Myslím, že tento muž v sobě našel velkou pokoru k životu a teď okolo sebe rozdává velmi pozitivní energii.
Zde vyfocena akademie pod superměsícem..
Pak jsem s Kulíškem poprosila jednu zaměstnankyni o soukromou exkurzi. Moc si přál vidět sruby zevnitř. Rozhodně stojí za to přečíst si o té osmihranné kráse něco víc a podívat se na fotky, jak to uvnitř vypadá:
Samozřejmě jsme taky houbařili..
V ceně dovolené byl kurz a vycházka s instruktorkou s holemi nordic walking. Využila jsem toho, že Nejmilejší táta mě pustil samotnou a mezitím pohlídal děti. Po dlouhých letech jsem byla opět volná a bavila se s cizími lidmi i o jiných věcech, než jsou věci okolo dětí. A bylo mi moc fajn..
Zřícenina Potštejn opravdu stojí za vidění. Jsou z ní krásné výhledy do okolí, je tam co vidět a musí se k ní krásnou vycházkou pěšky, moc hezky je z ní vidět westernový kemp Vochtánka, a mají tam hladící kozičky a průhledný včelí úl..
Vodácké tábořiště Cakle pro nás bylo dvakrát příjemnou zastávkou na cyklostezce. I dětem se tam moc líbilo. Nejdřív bublání do džusu, pak koupání v ledové řece a dětské atrakce..
Muzeum řemesel v Letohradě. Než jsem zjistila, že se tu nesmí fotit, pořídila jsem pár snímků. Velmi zajímavé i pro malé děti, viděly tam každé řemeslo zvlášť, jak se postupně vyvíjelo. Moc hezká byla vitrína plná ručně vyráběných dřevěných miniatur řemesel, dala se pustit a vše se asi dvě minuty hýbalo..
V Letohradu mě lákalo ještě muzeum krajky a byla bych spokojená, ale tam bych asi musela sama.
Dost výletů jsme ani nestihli a leccos nechali na příště, až bude přát počasí nebo budou děti větší. Určitě se do apartmánů Na vršku ještě někdy vrátím. Ať už v podobě rodinné dovolené, nebo na nějaký dámský víkendový kurz, třeba s jógou nebo makrobiotikou.

Teď se s delšími články na nějakou dobu odmlčím, příští týden pravděpodobně vypukne velká akce. Určitě Vás budu postupně informovat, jak budu mít čas.
Hezký podzim přeju!

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Sara Sara | 19. září 2014 v 20:51 | Reagovat

Ano ano ano tolik zeleného volného prostoru a všechno oblé a voňavé bylinkami a plející zahradník nad hlavou to jsou věci a hladící kozičky a maminka šlapající jako na pérku do velkého kopce a rozsvícená kukadla zpod helmy a hříbky a dortíky a pec na chleba a krb na teploučko a dřevěné hračky a kulatá postel a dřevěná linka a ta teda je ze dřeva žádné blbé dýhové nalepovačky a ten pán co si to postavil a proč je jenom jeden takový a jakto, že každý pohádkový domeček je z jiného dřeva to musí být i jinak barevný že? Taky se tam chci podívat, mají tam i jednoložničky? Se mi zdá, že jsi našla takový malý ráj :-)

2 Radka Radka | 21. září 2014 v 21:18 | Reagovat

jen z těch fotek jsem úplně omráčená. Mile, něžně. To je krásné místo! Určitě se tam taky vypravíme, protože taková oáza klidu, relax a splynutí s přírodou musí nabít baterky ne na rok, ale na několik let dopředu. Díky za uveřejnění, za sdělení dojmů. A na tu akci velikou, držíme pasti a kdybyste potřebovali pomoci a mohli bychom vám být nějak užiteční, neváhej říct. ;-)

3 waity waity | 22. září 2014 v 22:06 | Reagovat

[1]: Saro, domečky zvenku jsou všechny stejné, jiné dřevo je v každém zevnitř, takže opravdu mají každý jinou barvu. Jednoložničky tam nemají, ale na kurzech se spí buď v akademii ve slunečných ložnicích, což si myslím, že je společné spaní všech účastníků, nebo se dá připlatit apartmán pro 2-4 osoby.

[2]: Určitě se tam vypravte. Jen mi připadá, že už je to strašně dávno, co jsme odtud odjeli. Asi je to tam návykové. Vrátila bych se hned!
Děkuji za nabídku :-)

4 SV SV | 23. září 2014 v 11:29 | Reagovat

a bublání do džusu a krbíček na ohriatie tela i duše a vlnkovité guľaté guľatinové domečkýýýý! :-)
dík za prima tip na výlet!
krásne to tam je a také...rozprávkové!
hrad Potštejn je nádherný!

5 SV SV | 23. září 2014 v 11:30 | Reagovat

a všetko je tam oblé guľaté a nie sú tam hnusné hranaté ostré uhly, energia si veselo pláva a prúdi a je to cítiť ;-)

6 tepi tepi | 9. října 2014 v 16:00 | Reagovat

To je pecka!!! myslím, že jste našli moc krásné místečko na prima dovolenou. Teď úplně lituji, že jsme tam nejeli s vámi no nešlo to!!, ale moc se těším jak spolu pojedeme př. rok to už vážně nevynecháme.Ještě jsem se začala řechtat jak máš ty hole a malej je na proti tobě, vzpomněla jsem si jak jsi mi vyprávěla jak tě nechtěl pustit a tak jsem si to u těch fotek představila a začala jsem se tady hrozně řechtat.To teda byl zas jednou pro tebe relax viď?? tak jo děcka fakt krásné povídání a prima místečko a ty chatičky nádherné dřevěné a dřevem vybavené no super...pěkně jsi to Wai vybrala pápá

7 Klára Klára | E-mail | 27. března 2015 v 18:55 | Reagovat

Z těch to teda vypadá úžasně. Já už měla vybraný pobyt z této stránky http://www.topsleva.cz/pobyty/orlicke-hory a teď si mi teda nasadila brouka do hlavy, protože to tam vypadá opravdu fantasticky.

8 TomkoO TomkoO | E-mail | Web | 18. ledna 2017 v 9:57 | Reagovat

Miluju čtení vašich článků

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.